nedeľa 9. októbra 2011

KÚ 2 pomôcka;)

Vzhľadom na to, že KÚ je termínovaná úloha, rada by som pomohla niektorým, ktorí ju robia na poslednú chvíľu a nemajú už príliš veľa času. Rada by som pomohla najmä tým, že by som sa s Vami podelila o chyby, ktoré som urobila ja, s ktorým som dosť dlho bojovala, aj keď to boli vo väčšine prípadov úplné blbosti, pri ktorých stačilo len poriadne čítať a všímať si;) Dúfam, že Vám to teda ušetrí aspoň trošku času a hlavne pomôže.

1. výber dát: myslím, že s tým nebude mať asi nikto problém. Stačí navštíviť stránky štatistického úradu, národnej banky alebo zadať kľúčové slová do googlu ako napr. úroková miera, nezamestnanosť, počet obyvateľov, ...a hurá, východzé dáta sú na svete;)

2. graf východzích dát: upozorňujem, že robte čiarové grafy a nie graf závislostí XY, lebo buď sa Vám graf zle vygeneruje alebo Vám to bude zle počítať a budete nad tým zbytočne 4 hodiny sedieť ako ja a dumať, v čom je chyba, pritom sa jedná o úplnú blbosť:D


3. správna úprava dát: skontrolujte si, či vám dáta klesajú od 1. nameranej hodnoty až po poslednú, aby ste nedopadli ako, ktorá som mala celý projekt hotový a až tesne na konci si všimla, že veď dáta mám v grafe úplne opačne, teda ich mám na ose x nanesené od roku 2011 do roku 2004:D Chybička z nepozornosti, ale predsa ďalších 15 v keli:/

4. Ako zistím hodnotu spoľahlivosti pre jednotlivé funkcie? Jednoducho. Len klikni v grafe východzích dát na hociktorý bod grafu pravým tlačítkom myši a daj "pridať trendovú čiaru". V ponuke si potom zvolíš jednotlivé čiary podľa typu funkcie. Upozorňujem, že kvadratická funkcia sa skrýva pod polynomickým trendom alebo regresiou. Tiež nezabudni dole zaškrtnúť zobraziť v grafe rovnicu a rovnicu spoľahlivosti.

5. Ktorú aproximačnú funkciu si mám vybrať? No predsa tú, kde koeficient determinácie R2 najlepšie zodpovedá realite, t.j., to R, ktorá sa najviac blíži k 1.

6. Ako viem, kedy ide o extrapoláciu a kedy o interpoláciu? Stačí si len položiť otázku, či hľadám odhad medzi meraniami alebo nie. Ak áno, jedná sa o interpoláciu, ak nie ide o extrapoláciu. Napr. sledujem vývoj počtu obyvateľov od roku 2005 do roku 2011. Ak chcem odhadnúť koľko bolo obyvateľov v máji 2007, jedná sa o interpoláciu, lebo východzé dáta boli zaznamenávané aj v tomto roku . Ak chceme odhadnúť, koľko bude obyvateľov roku 2015 alebo koľko ich bolo v roku 1999, jedná sa o extrapoláciu.

7. Ako zakresliť do grafu extrapoláciu? Klikni na trendovú čiaru, daj "formátovať trendovú čiaru", a v kolónke prognóza si navoľ, okoľko si ju chceš predĺžiť v pred alebo v zad...

8. kontrola: nezabudnite si skontrolovať, či má každý graf všetky náležitosti (popisky, legendu, názov, ...)

To je asi tak všetko, s čím som mala ja problémy, tak veľa šťastia;)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára