pondelok 24. októbra 2011

Životný cyklus produktu

Už z podnikovej ekonomiky z 1. ročníka vieme, že ako človek má určité fáze svojho života (narodenie, detstvo, puberta, dospelosť, staroba), tak aj produkt má svoje fázy (zavádzanie, rast, zrelosť, pokles), ktoré je veľmi dôležité sledovať. Ich ignorácia môže mať fatálne následky- krach podniku. Dôvodom je rozdielny vývoj nákladov a príjmov v týchto fázach a teda aj iný vývoj veľkosti zisku, čo je jeden z hlavných cieľov podnikateľských jednotiek.
1. Fáza uvedenia je typická zvyšujúcimi sa nákladmi, ktoré prevyšujú príjmy. V tejto fáze produkt negeneruje žiadne zisky, je stratový, preto ho musí financovať vygenerovaný zisk iného produktu, ktorý sa logicky musí nachádzať v inej fáze.
2. Vo fáze rastu a zrelosti produkt začína generovať zisky. V tejto fáze prevažujú príjmy nad nákladmi. Táto fáza je najdôležitejšia, lebo živý ostatné produkty vo fáze uvedenia a útlmu spolu s produktami vo fáze nasýtenia.
3. Vo fáze nasýtenia sa maximalizuje zisk, preto je hlavným cieľom managementu udržať produkt v tejto fáze čo najdlhšie.
4. Vo fáze úpadku príjmy začínajú klesať, preto je veľmi dôležité produkt v tejto fáze určiť, aby management mohol učiť potrebné kroky, ktoré budú viesť produkt opäť do fáze rastu alebo naopak jeho postupné stiahnutie z trhu.
Ako túto fázu management  presne určí? Kedy presne management vie, že produkt je vo dáze úpadku a nie vo fáze nasýtenia? Predsa sledovaním vývoja hraničných a priemerných nákladov!
Priemerné náklady nám hovoria, koľko nákladov na seba viaže jedna vyrobená jednotka produktu.
Hraničné náklady nám hovoria, koľko nákladov na seba viaže každá dodatočná jednotka vyrobeného produktu.
Životné fázy produktu sú odvodené od vývoja týchto dvoch funkcií. Fáza zavádzania končí a začína fáza rastu, keď hraničné náklady dosiahnu svojho maxima a začnú klesať, teda každá dodatočná vyrobená jednotka na seba viaže menšie náklady.
Fáza rastu končí a začína fáza zrelosti v momente, keď priemerné náklady začnú prevyšovat hraničné. Fáza zrelosti teda začína v momente, kde sa hraničné a priemerné náklady rovnajú.
Fáza poklesu začína od momentu, kedy sú hraničné náklady záporné.
Z hľadiska strategického riadenia životného cyklu produktu je pre managament najdôležitejšie, aby ma portfólio produktov vo všetkých fázach, aby fáza rastu a zrelosti jedných produktov financovala fázu zavádzania a poklesu ostatných produktov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára